>>Läs mer om vinsterna här<<

Skicka in ditt bidrag senast 30 april till: tavling@skarpängsföreningen.se
Mailet ska innehålla:

1. Lokalanpassat namn på receptet (tänk Olles Mörtsjötorsk, Rotfruktspytt a la Rösjön, Ropgränds mustiga älggryta)
  2. Receptet:
    • En kort presentation av rätten
    • Ingredienser och antal portioner
    • Tillvägagångssätt
  3. Om ditt recept har en förlaga, ange gärna originalkockens namn för vidare inspiration
  4. Kockens namn
  5. Om bidraget tävlar som vuxen, ungdom eller barn samt kockens ålder
  6. Bild på färdiglagad rätt. Ta en egen bild med god kvalitet och bifoga den i mailet.

Du kan bidra med hur många recept du vill, men varje bidrag måste skickas in separat.

Vi kan behöva återkomma till dig om något måste kompletteras och vi förbehåller oss rätten att vid behov justera och korrigera text.

Dela gärna bild på din rätt på Facebook under tävlingens gång med hashtag #skarpängsmat

• Du kan tävla med en förrätt, huvudrätt eller dessert.
  • Vid deltagande i tävlingen ger du Skarpängsföreningen rättighet att använda din bild, recept och förnamn i våra sociala kanaler samt i en eventuell kokbok.
  • Alla kan bidra med recept men endast medlemmar i Skarpängsföreningen kan vinna. Om du blir medlem nu gäller ditt medlemskap även nästa medlemsår (med start 1 juli). Läs mer om medlemskap här.
  • Skarpängsföreningens styrelsemedlemmar med familj kan inte vinna men får bidra med recept.

Vuxna
Ungdomar födda 2006-2010
Barn födda 2011 eller senare
Dessutom kommer bästa receptnamn koras.
Fler utmärkelser kan tillkomma under tävlingens gång.

Utifrån bild, recept och receptnamn väljer styrelsen ett antal bidrag (anonymiserade förutom för en person som tar emot bidragen) som provlagas under en period. Därefter röstar styrelsen och utser vinnare inom varje kategori samt vilka som får en plats i kokboken. Vinnarna presenteras innan sommaren och kokboken planeras till hösten.

Bästa recepten belönas utöver äran med priser från Japanese Knife Company, Food Five och publicering i, samt ett exemplar av, kommande kokbok.

Kokboken hoppas vi även kunna erbjuda till ett förmånligt pris.

Vuxen
Japanese Knife Company
japaneseknifecompany.se

Japansk kockkniv Gyoto 21 cm (värde ca 2.500kr)

Som namnet, Japanese Knife Company, antyder sysslar vi med japanska knivar. Majoriteten av våra knivar är till för köket och jämfört med europeiska knivar håller de japanska skärpan längre, har tunnare och lättare blad samt presterar bättre när det kommer till att skära.

Butiken ligger mitt på Odenplan och har det största sortimentet knivar i Stockholm. I butiken finns även kurslokal där det arrangeras slipskola för whetstone varje onsdag. Givetvis slipar vi knivar, till privatpersoner och krogar och vi slipar alltid för hand på whetstone, mindre slitage på bladet och överlägsen skärpa är resultatet av denna typ av slipning.

Ungdom
Food Five
foodfive.se

5-dagars onlinekurs samt ett FoodFive-förkläde (värde 600kr)

”FoodFive erbjuder matlagningskurser för barn från 11 år. Vi håller matlagningsläger på loven och kvällskurser under terminerna.

Syftet med våra kurser är att barnen efter genomförd utbildning, själva ska kunna laga middagar helt på egen hand. I kursen ingår utbildning i allt ifrån att skriva inköpslista, hålla ordning och reda i köket samt duka ett trevligt bord att avnjuta måltiden tillsammans.

Barn
Kokbok + förkläde

Barnens stora kokbok samt ett förkläde (värde ca 800kr)

Experimentera med dukning och uppläggning, hitta rolig rekvisita och lek loss!
Fota i dagsljus
Testa att fota utan blixt, blir det bättre?
Vilken vinkel vill du ha? Fota rakt uppifrån eller rakt framifrån, vad gillar du mest?
Testa dig fram och ha kul!