Aktuellt

Alla medlemmar i Skarpängsföreningen är välkomna på digitalt årsmöte söndag den 25 september 2022 kl. 19.00. Motioner skall ha inkommit senast 16 september till info@skarpangsforeningen.se. Anmäl ditt deltagande senast 19 september till info@skarpangsforeningen.se. Länk till mötet fås vid anmälan.

Dagordning

• Mötet öppnas
  • Närvarolista och fastställande av röstlängd för mötet
  • Fråga om mötet utlysts på rätt sätt
  • Fastställande av dagordning
  • Val av ordförande och sekreterare för mötet
  • Val av två justeringsmän som jämte ordföranden ska justera årsmötes- protokollet, samt rösträknare
  • Redovisning av verksamhetsberättelse samt resultat- och balansräkning
  • för året
  • Revisorns berättelse
  • Fråga om ansvarsfrihet för styrelsen
  • Val av ordförande till styrelsen
  • Val av ledamöter till styrelsen
  • Val av revisor
  • Fastställande av medlemsavgifter
  • Inkomna motioner från medlemmar
  • Övriga frågor
  • Mötet avslutas

Välkomna!

Under juni går vi runt i Skarpäng och delar ut nedan information i alla brevlådor.

Klicka här för att förnya ditt medlemskap eller för att bli ny medlem

På baksidan av informationen presenterar vi även alla våra fina medlemsrabatter.

Vi vill gärna kunna erbjuda våra medlemmar fler rabatter. Har du ett lokalt företag som vill vara med
och ge våra medlemmar ett erbjudande eller kan du tipsa om ett företag du tror kan vara intresserade?
Hör av dig till oss på info@skarpangsforeningen.se

Växtbytardag för oss trädgårdsälskare är planerad till söndag 1 maj 14.00-16.00 på Skarpängsgården.

Nu när växtsäsongen är igång ordentligt och omplanteringarna har börjat är detta ett utmärkt tillfälle att dela med sig! Det kommer finnas möjlighet att även köpa sticklingar/växter för en liten peng om man inte odlar själv.

Anmäl ditt intresse till martina@skarpangsforeningen.se. Glöm inte ta med egna kassar att bära hem växterna i.

Klicka här för att förnya ditt medlemskap eller för att bli ny medlem

Vi lyfter också våra medlemsrabatter

Hör av dig till oss på info@skarpangsforeningen.se

Skarpängsföreningen har lämnat in ett yttrande på senaste revideringen av översiktsplanen för Täby. Yttrandet har också skickats till alla ledamöter i stadsbyggnadsnämnden och kommunfullmäktige då de bara får en kort sammanfattning av inlämnade yttranden. Socialdemokraterna har svarat att de är intresserade av våra åsikter och vi har möte med dem 1 juni.

Läs gärna vad Skarpängsföreningen föreslår dels i trafikfrågan och dels om bostadsutvecklingen. Vad tycker du? Hör gärna av dig till oss på info@skarpangsforeningen.se då vi gärna tar upp fler åsikter vid ovan nämnda möte.

Läs yttrandet här

En sammanfattning av våra förslag i yttrandet:

• Föreningen vill åter igen lyfta fram att Enhagsvägen bör byggas om till en bredare genomfartsled och inte vara en del av Täby stadskärna och absolut inte byggas om till en stadsgata.
  • Föreningen anser att OM en förtätning av befintlig bebyggelse ska göras bör också vägarna förbättras i enlighet med antalet nya invånare och förbättringarna bör genomföras INNAN den nya bebyggelsen står färdig.
  • Föreningen anser att inom Täby stadskärna är förtätning rimligt men inte inom övrig befintlig bebyggelse.
  • Föreningen anser att Skarpängs centrum ska bestå av fastigheter med max tre våningar med en luftigare känsla än vad det är planerat för i dagsläget.
  • Föreningen vill trycka på att det är viktigt att kommunen ser till att det kommer finnas prisvärt boende för Täbys ungdomar så att de lägenheter som byggs inte bara ligger i det dyrare spannet (exempel på hyra för en 3:a på 76 m2 i ny hyreslägenhet på galoppfältet: 13 600 kr)

Läs även

1. Samrådsförslaget om Täby Stadskärna 2050 Fördjupning av översiktsplan
2. Yttrande över ”Utställning -Fördjupning av översiktsplan för Täby Stadskärna 2050

– Tävlingen är avslutad –

Vinnare av Skarpängsföreningens tipspromenad ✨

Enormt roligt att det var sådan bra uppslutning av vår tipspromenad under Valborgshelgen, stort tack till alla valde att promenera runt Mörtsjön och lämna in era gissningar.

Då det var flera personer med lika många rätt har vi låtit slumpen avgöra vem som vinner vilken vinst.

Stort GRATTIS till följande personer;

Hans Eriksson – presentkort på UMAMI SUSHI & CAFÉ
Barbro Atmer – presentkort Shubeli’S foodtruck
Bengt Neiderud – presentkort Signhildsro Lanthandel

Barnvinster i form av godispåsar kommer delas ut till följande familjer;
Familjen Bäckius
Familjen Rydberg
Familjen Kapetanakis
Familjen Häggström

Stort grattis till alla vinnare ✨ Vinnarna kommer kontaktas via mail inom kort.

Tipspromenad runt Mörtsjön!

Som tidigare kommunicerat arrangerar Skarpängsföreningen inget valborgsfirande på Mörtsjötoppen i år. Vi vill ändå hitta på något kul för alla Skarpängsbor och uppmuntra till lite enkel motion och frisk luft så vi bjuder in till en tipspromenad runt Mörtsjön.

Vi välkomnar alla, vuxna som barn, att gå runt Mörtsjön (och kanske lite till) och delta i tävlingen under valborgshelgen.

Svara på frågor om Skarpäng, t.ex. hur många gator här som inleds med något specifikt, hur många stolpar det finns på ett visst staket, detaljer om fartgupp och andra saker som det inte går att hitta svaret till utan här får du chansa eller faktiskt bege dig till platsen och kolla upp. Du väljer själv hur engagerad du vill vara!

Fråga nr 1 sitter precis vid ingången till spåret vid parkeringen bakom Mörtsjöns förskola (se bilder), men det går bra att starta på vilken fråga som helst.

Svaren kan mailas in eller lämnas via ett onlineformulär – e-postadress samt QR-kod till formuläret finns på varje frågelapp.

I potten finns följande fina priser:

• 2 luncher hos Shubeli´S *sponsrat av Shubeli´S*
  • 250:- presentkort Umami Sushi
  • 250:- presentkort Signhildsro Lanthandel
  • Godispåsar

Frågorna sitter uppe t.o.m söndag kl 19.00.

Lycka till önskar vi i styrelsen!

Vill du berätta för omgivningen att du eller någon du känner är vaccinerad mot Covid-19?

Vill vara med och bidra till forskningen mot Alzheimer?

Missa inte chansen att köpa en knapp som informerar att du eller dina närstående är vaccinerad. Knappen kan beställas direkt via www.vaccinerad2021.se för 50kr per knapp, men från och med nu och under maj månad har vi i Skarpängsföreningen ett specialerbjudande. Ni betalar 40kr per knapp, 30kr går till forskning och 10kr till produktion. Priset gäller inom Täby. Vi kapar distributionskostnaden och levererar till fots direkt i din brevlåda.

Beställ genom att betala med swish till: 0723099274 och skicka namn, adress, telefonnummer som din swishbetalning kommer ifrån och antal beställda knappar till: camilla@skarpangsforeningen.se.

Initiativtagarna till knappen är Daniel och Annika Björklund som bor här i Skarpäng. Läs mer om varför de har tagit fram knappen på Alzheimerfondens webbsida: https://www.alzheimerfonden.se/aktuellt/2021/vaccinerad2021

Eller lyssna på Daniel när han intervjuas i P4Radio Stockholm: https://sverigesradio.se/…/daniels-vaccinknapp-ska…

Tack för att du är med och bidrar genom din beställning!