Skarpängs barnloppis

Varmt välkomna till Skarpängs barnloppis på Skarpängsgården den 13:e april kl 11-16.30.

För mer info och om hur man blir säljare mejla till skarpangsbarnloppis@gmail.com och följ gärna deras sida på Facebook https://www.facebook.com/events/3651058215137989

Varmt välkomna att byta, köpa och sälja växter och blommor på Skarpängsgården den 19:e maj.

För att boka ett bord till dina växter vänligen mejla till lb@skarpangsforeningen.se

Äntligen! Efter några års uppehåll välkomnar vi er återigen till Mörtsjötoppen för valborgsfirande med vänner, grannar och familj söndag 30 april.

Klass 6a på Rösjöskolan kommer sälja korv och fika på plats.

HÅLLTIDER

19.30 Försäljning av facklor vid Skarpängsgården, Forsvägen 3. Pris: 50:-

20.10 Fackeltåg till Mörtsjötoppen
För allas säkerhet kommer vi be er släcka facklorna när vi kommer upp till toppen.

20.30 Brasan tänds

20.45 Skarpängskören sjunger in våren

RISINLÄMNING
Trädgårdsavfall (endast) med en maxdiameter på
10 cm kan lämnas på Mörtsjötoppen lördag 29 april mellan kl 09.00 och 18.00.

Har du släp och vill ta med andras ris? Hör med dina grannar om någon behöver hjälp eller erbjud din hjälp på vår sida eller Skarpängskoll.

Observera att det är absolut förbjudet att lämna något annat än trädgårdsavfall samt att lämna trädgårdsavfall på andra tider än ovan.

Varmt välkomna!

Växtbaserad mat till 100%– vi tipsar om en ny veganblogg

Skarpängsföreningen har efterfrågat en vegansk blogg och nu har Cecilia Gustavsson från Skarpäng skapat en! Kolla in Växtbaserat på www.gurglesnugglers.se för härlig inspiration och information.

Att vara vegan innebär att man äter växtbaserad men inte djurbaserad mat. Dvs. man äter t.ex. inte kött-, fisk-, ägg- och mjölkbaserade produkter. Att vara vegetarian innebär att man äter växtbaserad mat men också ägg- och mjölkbaserade produkter.

Utvecklingen av veganism var tidigare kanske främst associerat till omtanke till djur, sedan till miljöproblem, sedan till hälsoproblem och nu idag kanske till matkostnader. Dvs. man kan vara vegan av många olika anledningar.

Bloggen är under utveckling så mycket återstår men den är redan nu användbar. Skicka gärna kommentarer och förbättringsförslag till cg@gurglesnugglers.se. Och vill ni ha lite mer fakta så rekommenderas https://nutritionfacts.org.

Kolla in Växtbaserat på www.gurglesnugglers.se
för härlig inspiration och information.