Hantering av personuppgifter

Nya lagar och förordningar börjar inom kort gälla för hantering av personuppgifter. Inför detta vill Skarpängsföreningen informera om att vi sedan länge följt gällande lagar (PuL) och nu anpassat oss till dessa nya lagar och förordningar (GDPR).

Detta innebär att Skarpängsföreningen endast lagrar nödvändig information (namn, postadress, e-postadress) för medlemmar och endast e-postadress för icke-medlemmar som önskar få vissa utskick. Då denna information har skickats in till Skarpängsföreningen av berörda personer och inte insamlats på annat sätt så finns ett implicit godkännande att använda informationen enligt vad som krävs för att driva en förening och för att kunna kommunicera med dessa personer.

Den som önskar bli borttagen ur Skarpängsföreningens register kan, liksom tidigare, skicka e-post till info@skarpängsföreningen.se och begära detta.

Vad är GDPR?
Dataskyddsförordningen, eller GDPR (General Data Protection Regulation) som den också kallas, innehåller regler om hur man får behandla personuppgifter. Förordningen börjar gälla den 25 maj 2018 och ersätter då personuppgiftslagen (PuL).
Källa: www.datainspektionen.se/dataskyddsreformen/dataskyddsforordningen

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.