Skarpängsföreningen har lämnat in ett yttrande på senaste revideringen av översiktsplanen för Täby. Yttrandet har också skickats till alla ledamöter i stadsbyggnadsnämnden och kommunfullmäktige då de bara får en kort sammanfattning av inlämnade yttranden. Socialdemokraterna har svarat att de är intresserade av våra åsikter och vi har möte med dem 1 juni.

Läs gärna vad Skarpängsföreningen föreslår dels i trafikfrågan och dels om bostadsutvecklingen. Vad tycker du? Hör gärna av dig till oss på info@skarpangsforeningen.se då vi gärna tar upp fler åsikter vid ovan nämnda möte.

Läs yttrandet här

En sammanfattning av våra förslag i yttrandet:

• Föreningen vill åter igen lyfta fram att Enhagsvägen bör byggas om till en bredare genomfartsled och inte vara en del av Täby stadskärna och absolut inte byggas om till en stadsgata.
  • Föreningen anser att OM en förtätning av befintlig bebyggelse ska göras bör också vägarna förbättras i enlighet med antalet nya invånare och förbättringarna bör genomföras INNAN den nya bebyggelsen står färdig.
  • Föreningen anser att inom Täby stadskärna är förtätning rimligt men inte inom övrig befintlig bebyggelse.
  • Föreningen anser att Skarpängs centrum ska bestå av fastigheter med max tre våningar med en luftigare känsla än vad det är planerat för i dagsläget.
  • Föreningen vill trycka på att det är viktigt att kommunen ser till att det kommer finnas prisvärt boende för Täbys ungdomar så att de lägenheter som byggs inte bara ligger i det dyrare spannet (exempel på hyra för en 3:a på 76 m2 i ny hyreslägenhet på galoppfältet: 13 600 kr)

Läs även

1. Samrådsförslaget om Täby Stadskärna 2050 Fördjupning av översiktsplan
2. Yttrande över ”Utställning -Fördjupning av översiktsplan för Täby Stadskärna 2050

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.